Bonte avond, klederdracht en feest in de kerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu Bonte avond, klederdracht en feest in de kerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu

Bonte avond, klederdracht en feest in de kerk

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

21 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels zit de tweede stageweek er alweer op. Het waren weer leuke en interessante stagedagen. Je blijft dingen tegenkomen die toch echt wel heel anders zijn dan in Nederland. Naast de stage op de school heb ik geholpen bij de 'Global money week'. Dit wordt georganiseerd door stichting 'Projekten'. Op een groot terrein staan allerlei stands met verschillende activiteiten. Scholen komen hier naar toe en gaan naar een aantal stands. Ik had samen met een andere vrijwilliger twee activiteiten. Een leuke quiz waarbij de kinderen bij het goede antwoord moesten staan. De kinderen vonden het erg leuk dat hier een competitie element in zat. En we hadden een drama-activiteit over beroepen. Je kon direct merken dat de meeste kinderen het niet gewend zijn om op deze manier bezig te zijn. De meesten moesten eventjes de kat uit de boom kijken, maar waren daarna ontzettend enthousiast. En erg leuk dat een groot deel van de leerkrachten net zo enthousiast was!

Dit weekend was een weekend zonder trip, maar we hebben wel weer van alles gedaan! Vrijdagavond hadden we een bonte avond met het hele huis (die helemaal op film staat!:). Er werden geweldige optredens gedaan die voor veel hilariteit gezorgd hebben. Sketches over iemand die zaterdag naar huis zou gaan, titanic (met val in het zwembad), the little family en nog veel meer. En natuurlijk had alles een Surinaams tintje. Daarna hebben we de avond gezellig afgesloten in de stad bij Tequila.
Zaterdagochtend zijn we met een aantal huisgenoten in Surinaamse klederdracht op de foto gegaan. Ook dit was erg leuk om te doen. Surinaamse klederdracht betekent dat iedereen anders op de foto staat, chinees, creools, hindoestaans, en zo nog een aantal. Er zijn namelijk nogal wat bevolkingsgroepen hier.

Vanmorgen zijn we naar de kerk geweest. Wat ons erg verraste, was dat deze kerk veel moderner was dan de kerk bij ons. Meerdere airco's, een grote band en een beamer waar van alles op geprojecteerd werd. De verhalen worden ondersteund met een powerpoint presentatie. Daarnaast kwamen de teksten van de vele liedjes die de band speelden ook in beeld, dus we hebben weer uit volle borst kunnen zingen.

Aankomende week staat er ook alweer van alles op het programma met woensdag Holi Phagwa en een trip van vier dagen naar de Voltzberg :)

• 22 Maart 2016 - 16:30

Eva:

Haaaa dinnie!
    Natuurlijk spreek ik je regelmatig maar wat vertel je alles mooi op je blog! & wat heb je alweer veel gezien!
    Heel veel plezier aankomende week tijdens het kleurenfeest & je trip richting de berg, wees zuinig op je pootjes hè! See ya @skype!
    Liefs Eva