Flamingo's, slangen, een kaaiman en een luiaard - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu Flamingo's, slangen, een kaaiman en een luiaard - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu

Flamingo's, slangen, een kaaiman en een luiaard

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

04 April 2016 | Suriname, Nieuw Nickerie

Zoals aan de titel te zien valt, heb ik afgelopen week een hoop dieren gezien!
Eerst heb ik natuurlijk weer stage gelopen van maandag t/m vrijdag. Woensdagavond hebben we weer karaoke gezongen (ja mam, ik mocht nog naar binnen). Zo vals zing ik dus nou ook weer niet:). En donderdagavond zijn we naar het casino en club Havana geweest. Vooral in het casino gaat het er heel anders aan toe dan bij ons. Helaas is het me niet gelukt om mijn Suriname reis terug te winnen, maar het was een leuke avond die eindigde met een after-poolparty in ons zwembad. Als je een zwembad hebt, moet je er optimaal gebruik van maken.
Vrijdagavond zijn we naar een restaurant gegaan, waar je chinees kunt fonduen, hot pot. Erg leuk om een keer te doen. Je krijgt een grote pan bouillon op tafel en je kunt kiezen uit allerlei vlees, vis en groente. Dit gooi je in de pan soep en als het gaar is, doe je een poging om het er weer uit te vissen (inclusief de lepel die een behoorlijk aantal keer in de soep viel). Niet alles wat er in ging, kwam er weer uit, maar we hebben heerlijk gegeten:)

Zaterdag en zondag was het weer tijd om op trip te gaan! We waren met 14 vanuit ons huis (inclusief een aantal ouders) en gingen dus als groep op zich. Zaterdag werden we met de bus thuis opgehaald en begonnen we aan de reis naar Nieuw Nickerie. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt om van alles te bekijken. We zijn in Wageningen en Groningen geweest waar we allerlei monumenten hebben gezien. We zijn even gestopt bij een oude rijstfabriek en bij een luiaard die in de boom lag. Daarna zijn we gestopt bij de familie van onze buschauffeur, want hij was jarig. Bij hen thuis viel ook alweer veel te zien en te eten en drinken (granaatappels en kokosnoten). De laatste stop was bij een mooie hindoetempel.

Aangekomen bij de boot, moesten onze spullen overgeladen worden van de bus naar een heel wiebelig bootje. Opeens hoorden we een hoop gegil bij onze gidsen, er bleek een slang tussen de flessen water te zitten. Deze heeft de hele dag vanuit Paramaribo bij ons in de bus gezeten. Wij bang, we dachten dat hij giftig was, want als de lokalen er al zo om beginnen te gillen dan moet het wel heel erg zijn. Gelukkig bleek dat de kok gewoon heel erg bang is voor slangen en was het maar een onschuldig slangetje.
Nadat alles ingeladen was, stapten we in ons bootje en gingen de rivier op. Na een kwartier moesten we het bootje een helling over slepen en zijn we de mangrove in gevaren. We hadden een ‘bootman’ die alles wist over de dieren daar en ook alles zag. We werden constant gewezen op de moerasbuizerd op 3 uur, de blauwe reiger op 9 uur, de roodkopgier op 10 uur en ga zo maar door. Ik was vol verbazing dat zelfs ik het vogelspotten leuk vond! Hoewel je het niet echt vogelspotten kon noemen aangezien je overal waar je keek allerlei bijzondere vogels zag.
Nadat we een stukje gevaren hadden, kwamen we een kaaiman tegen. Met de boot konden we erg dichtbij komen, als ik mijn hand zou uitsteken kon ik hem aanraken. De bootman vond het een goed idee om deze te gaan vangen, vanaf ons volle, wiebelige bootje terwijl het donker begon te worden. Hier was niet iedereen het mee eens en uiteindelijk zijn we toch maar doorgevaren naar het huis waar we zouden verblijven. Dit huis stond midden op het Bigipan meer. Het huis was helemaal open, zodat je eigenlijk overal buiten bent en had een aantal mooie plekken waar je kon zitten en van het prachtige uitzicht genieten.
’s Avonds zijn we weer de boot in gegaan om op kaaimannentocht te gaan. Tijdens deze tocht hebben we geen kaaimannen meer gezien. Wel hebben we nog verschillende vogels, een slang en vliegende vissen gezien.
’s Avonds hebben we een feestje gevierd voor onze jarige buschauffeur en daarna was het tijd om te gaan slapen in onze hangmatten.
’s Ochtends heb ik het voordeel van altijd vroeg wakker zijn ontdekt. Vanuit mijn hangmat aan de rand van ons huis, heb ik tientallen zwermen rode ibissen voorbij zien komen. Deze kwamen van de plek af waar hun voeding ligt.
Na het ontbijt zijn we de boot weer op gegaan en hebben we weer allerlei vogels gezien en daarnaast de flamingo’s! Overal waar je om je heen keek zag je de flamingo’s staan. Er leven er ruim 4000 in Bigipan. Verder hebben we een stop gemaakt, om een modderbad te nemen.
Bij terugkomst bij het huis hadden we nog even de tijd om overal van te genieten en werd er gevist. De krabben die gevangen werden, werden direct klaargemaakt zodat we die bij de lunch konden eten.

En daarna was het alweer tijd om vanuit het rustige Bigipan terug te keren naar het drukke Paramaribo.

• 04 April 2016 - 14:37

Mama:

Hallo Nienke,
    Wat een verhaal weer.
    Gelukkig niet geluisterd naar de bootsman
    En hoe zacht is je huis na een modderbad in de atlantische oceaan?

Gr. Vanuit een regenachtig Loil

• 04 April 2016 - 14:58

Nienke Godschalk:

Heel zacht!

• 06 April 2016 - 21:55

Caroline:

Spannende avonturen hoor,erg leuk zo te lezen

• 12 April 2016 - 11:49

Willy {tante Mientje}:

He jij vermaak je daar prima zo te lezen, het klinkt echt allemaal fantastisch, maar wat was ook alweer de reden dat je naar Suriname ging?
    Heel veel liefs en geniet ervan!