Een kleurrijke week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu Een kleurrijke week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu

Een kleurrijke week

Blijf op de hoogte en volg Nienke

28 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Vooraf bied ik alvast mijn excuses aan, want met wat ik afgelopen week allemaal meegemaakt heb, heb ik het vermoeden dat het een lang stuk gaat worden. Ik ga mijn best doen om het kort te houden!
Het was een week met maar weinig stage en erg veel leuke dingen.
Maandag en dinsdag heb ik nog stage gelopen, dit bestond voornamelijk uit een paasontbijt en het vieren van Holi Phagwa. Dit bestond uit warme pom, rijst, bruine bonen en kip en ze waren nogal verbaasd dat ik hier niet zoveel van hoefde op de vroege morgen.

Woensdag was het Holi Phagwa. We hebben ons oude kloffie aangetrokken, de kleurtjes verzameld en zijn naar het festival in de palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein gegaan. Het duurde niet lang of we zaten al helemaal onder de gekleurde poeder. Naast een superleuk feest, was het ook een bijzondere ervaring. Het is heel mooi om te zien hoe alle bevolkingsgroepen bij elkaar komen en er een groot feest van maken. De kinderen vonden het erg leuk om met ons te dansen. Zij dansten voor en wij dansten na, met z’n allen in een grote kring om de kinderen heen. Bij thuiskomst zal het dansen toch wel weer even wennen worden, op z’n Surinaams gaat het er toch wat anders aan toe!

De dagen na Holi Phagwa waren we ook vrij vanwege witte donderdag, goede vrijdag en Pasen. Een mooi weekend om een lange trip te plannen, vier dagen naar de Voltzberg en de Raleighvallen. Donderdag gingen we die kant op (met een roze wenkbrauw, paars/oranje/groen haar, een blauwe nek, en nog wat gekleurde vlekken hier en daar). We moesten eerst 4,5 uur in de bus, waarvan 3,5 op een zandweg met gaten en hobbels van een halve meter. We zaten nog net niet tegen het dak aan. Onderweg kregen we een lekke band, gelukkig reed het andere busje achter ons, want onze reserveband was niet goed genoeg en er is daar geen bereik. Toen het busje terug reed is de reserveband ook lek gegaan en was er geen nieuwe meer. Gelukkig voor ons dat dat niet eerder was gebeurd. Na de busreis moesten we nog 3 uur met de boot voor we bij onze accommodatie aankwamen. Dit was een prachtig gebouw midden in de jungle aan de rivier. Wassen konden we in de ‘spa’. Hier konden we zwemmen, naar de scrub, een warm voetenbad en naar dokter fish.
Aangekomen bij de slaapzaal, bleken we een paar huisdieren te hebben. De vogelspinnen zaten in onze bedden. Na mijn grenzen verlegd te hebben en deze spinnen over me heen te laten lopen. Kwam ik zelfs tot de conclusie dat ze eigenlijk wel schattig zijn, met hun roze voetjes en hoe ze over je heen lopen.

De volgende dag vertrokken we naar de Voltzberg. Na een wandeling van 3 uur kwamen we aan de voet van de berg. Onderweg konden we de Voltzberg zien, nogal ontmoedigend om te zien dat deze recht omhoog ging. Gelukkig was dit aan de zijkant heel anders. Het eerste stuk was klimmen, daarna over de berg omhoog lopen. Vanaf de top had je een prachtig uitzicht over de jungle. Dit was ook echt het enige dat je kon zien, geen gebouwen, wegen of stad. Daarnaast kon je luisteren naar de brulapen en allerlei vogels. Nadat we de weg terug gelopen hadden, konden we heerlijk zwemmen bij een prachtige waterval. Bij terugkomst stond het eten klaar en waren de aapjes aan het wachten om gevoerd te worden. En ’s avonds werd er een kampvuur gemaakt op de rotsen aan de rivier.

De derde dag zijn we naar de moedervallen gelopen, en hebben we gezwommen in de stroomversnelling. ’s Middags zijn we naar een strandje gevaren waar we een Surinaams spel hebben gespeeld en gingen zwemmen. Dit zwemmen was toch wel even spannend aangezien er iemand naast ons stond die piranha’s aan het vissen was en we een kaaiman tegenkwamen op de heenweg. Je mocht hier ook niet zwemmen als je wonden had die nog bloedden.
’s Avonds hebben we spelletjes gespeeld en daarna gedanst op de muziek die een groep lokale mensen maakten. De avond hebben we weer afgesloten met een kampvuur aan de rivier.

De volgende dag was het alweer tijd om terug te gaan en na een lange reis met de boot en de bus, kwamen we weer aan in Paramaribo. We konden weer in de luxe bus met 'massagestoelen' door het gehobbel. Het was een hele mooie, bijzondere, erg leuke trip waarop we veel gezien hebben.

Inmiddels ben ik mijn kleurtjes redelijk kwijt, alleen nog wat oranje plukken in mijn haar. Vandaag hebben we nog een lekker dagje vrij en morgen begint de stage weer.

• 28 Maart 2016 - 19:01

Loes Aaldering:

Hoi Nienke
    Wat super leuk wat jullie allemaal meemaken.Succes met je stage en geniet er van.Groetjes Loes.

• 29 Maart 2016 - 05:56

Suzen:

Vogelspinnen?? Over je heen laten lopen? Bikkel!!
    Mooi verslag en leuk zeg!! Xxx