Fietsen, fietsen, fietsen, vlindertuin en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu Fietsen, fietsen, fietsen, vlindertuin en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu

Fietsen, fietsen, fietsen, vlindertuin en stage

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Nadat ik mijn vorige blog op de site had gezet, ben ik samen met Nicole naar onze stagescholen gefietst. Het leek ons wel handig om voordat we zouden moeten beginnen, ‘even’ de weg uit te zoeken. Het leek heel simpel op google maps, dus met alleen een paar printscreens van de route stapten we op de fiets. We hadden al ondervonden dat fietsen in Parmaribo ietsje anders ging dan bij ons, maar vandaag was nog weer van een ander niveau. Fietsen doe je op een erg drukke weg, waar alles door elkaar rijdt. Verder veranderd een weg na een kruispunt soms zomaar in een éénrichtingsweg de andere kant op. Deze éénrichtingswegen waren één van de oorzaken waarom we zo ontzettend lang onderweg geweest zijn. Na héééééééél lang rondfietsen en veel vragen stellen aan mensen hebben we uiteindelijk beide scholen gevonden. Het blijkt eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. De lange fietstocht is wel ergens goed voor geweest, want inmiddels ben ik redelijk gewend aan het fietsen hier. Bij thuiskomst heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt dat ik in een huis zit met een zwembad, dat is hier toch wel heel erg fijn.

Zondag zijn we met een groep naar de vlindertuin geweest. De vlindertuin was in lelydorp, dus te ver om te fietsen. We zijn met de lokale bus gegaan, een ervaring op zich. Van tevoren hebben we tevergeefs gezocht naar de vertrektijden van de bus, deze waren er natuurlijk niet. De busjes zijn erg leuk om mee te gaan, op de foto kun je (als het gelukt is) het busje zien. Zoals je daarop ook kunt zien, wordt er gereden met de deur open. De busrit van ongeveer drie kwartier heeft ons 1,50 SRD gekost, nog geen dertig eurocent. Bij aankomst in Lelydorp zouden we nog 4 kilometer moeten lopen naar de vlindertuin. De buschauffeur ving dit op en bood aan om ons daar naartoe te brengen. Het was geen enkel probleem om af te wijken van zijn route.
In de vlindertuin zelf hebben we veel gezien aan vlinders, maar ook schildpadden en slangen. De vlindertuin is voornamelijk bedoeld voor export naar tuinen in Europa en Noord-Amerika.

Vandaag ben ik naar de stageschool geweest, de Louis Braille school voor blinde en slechtziende kinderen. Ik heb kennisgemaakt met het schoolhoofd en alle leerkrachten. Op het terrein werken ook een aantal blinde en slechtziende mensen. Het is lastig functioneren voor deze doelgroep in een drukke stad als Paramaribo. Deze week observeer ik in alle groepen, vrijdag ga ik mee zwemmen met de kinderen en vanaf volgende week kom ik in één groep. Morgen ga ik naar de stichting ‘Projekten’ voor het christelijk onderwijs. Ik ben benieuwd!

Nog een leuk weetje: er lopen hier overal mensen rond met een vogeltje in een vogelkooi. Dit wordt gedaan omdat er op zondag wedstrijden gehouden worden met de vogeltjes. Het gaat erom welk vogeltje er het mooist verzorgt uitziet en het mooist en gevarieerd kan fluiten. De vogeltjes worden meegenomen zodat ze alle geluiden uit de omgeving kunnen oppikken en kunnen wennen aan de drukte. Het bezoeken van zo’n wedstrijd staat ook nog op de planning!

• 07 Maart 2016 - 18:37

Mama:

Hoi Nienke
    Superleuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    En om de foto,s te zien. Groeten vanuit een nog steeds licht 18.40 u Loil

• 07 Maart 2016 - 19:58

Oma:

Zit hier met je ouders thee te drinken met Limburg vlaai.
    Heel leuk om de Blog te lezen op de nieuwe mobiel van je vader.
    Groetjes oma.

• 08 Maart 2016 - 21:23

Janneke Van Alst:

Hoi Nienke,

Wat een (nu al) leuke reisverslagen!
    Zo te lezen ben je heerlijk aan het genieten van alles.
    Heel veel succes op stage en vooral veel plezier.
    Ik houd je blogs in de gaten!
    Ayo!

Liefs,
    Janneke

• 09 Maart 2016 - 13:31

Hans En Maria :

Hoi Nienke,

alweer een week op reis, leuk dat je je belevenissen met ons deelt.
    Succes met je stage, geniet van je nieuwe omgeving en "Enjoy the little things .... '

Groetjes, Hans en Maria

• 10 Maart 2016 - 12:58

Nienke Godschalk:

Dankjulliewel! Ook jullie reacties zijn erg leuk om te lezen:)