De grote olifant blies het verhaaltje uit - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu De grote olifant blies het verhaaltje uit - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Godschalk - WaarBenJij.nu

De grote olifant blies het verhaaltje uit

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Jep, afgelopen week was mijn laatste week hier. Samen met Koen heb ik nog ontzettend veel gedaan, gezien en meegemaakt. Ik ga een poging doen om het een beetje kort te houden. Dat zal ook wel moeten want de taxi komt ons zo ophalen om naar het vliegveld te gaan:(

Zondag weer op trip. Eerst gingen we naar Nieuw Amsterdam. Een openluchtmuseum over de geschiedenis van Suriname. We hadden een gids die hier ontzettend veel over kon vertellen en we dan ook veel geleerd. Het was bijzonder om allemaal te horen. Wij hadden bij de verhalen het idee dat het allemaal heel lang geleden was, maar veel dingen waren nog maar 100 of enkele tientallen jaren geleden. Na Nieuw Amsterdam stapten we de boot weer in en gingen we op zoek naar dolfijnen. De eerste keer was het mislukt, de tweede keer ging niet door, dus drie keer scheepsrecht zullen we maar zeggen. En ja hoor. We hebben welgeteld vier minuten gevaren voor we de eerste dolfijnen zagen. Er zwommen er echt superveel om ons heen en sommigen sprongen vlak langs onze boot op. Indrukwekkend om te zien! Daarna gingen we eerst naar plantage rust en werk en daarna naar Johan en Margaretha. Ook nogal indrukwekkend, want die waren echt enorm. Daarna hebben we zelfs tijdens het eten nog dolfijnen zien springen, geslaagd dus! Bij het vallen van de avond gingen we kaaimannen zoeken. In een bootje, een ieniemienie, heel wiebelig bootje. Dacht ik dat de boten waar we mee gevaren hebben klein en wiebelig waren, echt niet. Dit was drie keer zo erg. Best spannend dus. Onderweg gingen we nog even de vissen uit de netten van de bootsman halen en daarna hadden we weer snel succes. Een kaaiman Die de bootsman even met z’n blote handen uit de berm pakte. Een superleuke, leerzame en interessante trip! Bij thuiskomst nog even langs de Mozart, want ook Bibi zou helaas naar huis gaan. En daarna gauw het bed in, want maandag t/m donderdag hadden we onze vierdaagse trip.

We verzamelden bij het Vat in de stad en daar stapten we in een busje richting Atjonie. Onderweg kwamen we gelijk al een luiaard tegen die midden op de weg kroop. We hebben m opgepakt en veilig bij een boom neergezet. Ik dacht altijd dat overdreven werd hoe langzaam deze beesten zijn, maar het is echt zo! Een heel grappig dier om te zien.
Daarna even gestopt bij de goudmijn, die behoorlijk groot was! En een stukje verder bij de Chinees zagen we iemand een klompje goud inwisselen.

Vanaf Atjonie vertrekken de boten richting Boven Suriname, het binnenland in. Boven Suriname wordt zo genoemd omdat dat gedeelte van de rivier hoger ligt dan het stuwmeer. Langs deze rivier liggen heel veel marrondorpen waar nog op de traditionele rivier geleefd wordt. Dit werd al snel duidelijk, want tijdens het varen zagen we al veel vrouwen wassen in de rivier. Ze hadden traditionele kleding aan (wat betekende dat ze vaak halfnaakt rondliepen). Eerst gingen we naar Isadou, dit is een vakantie eiland aan de Boven Suriname rivier. Hier zijn we twee nachten gebleven. We hebben het marrondorp Jaw Jaw bezocht. Hier hebben we gezien hoe de mensen leven en wat mensen gesproken. We hebben bij iemand binnen gekeken en een school bezocht. De dorpen hebben een stamhoofd en een kapitein. Het stamhoofd gaat over meerdere dorpen. Verder is er een bestuur, dit kan een mannen- of vrouwenbestuur zijn. De mannen hebben vaak meerdere vrouwen, zij mogen zoveel vrouwen hebben als ze kunnen onderhouden.
Op het eiland zelf hebben we het best rustig gehad. Wat ook wel een keer lekker was op trip. Veel gezwommen in de rivier en lekker meegaan met de stroomversnellingen. Natuurlijk ook weer op zoek naar de vogelspinnen en savonds op kaaimannen tocht. Wat toch wel een beetje spannend was, was dat we een wurgslang in een van de bomen op het eilandje tegenkwamen. Maar ook dit hebben we weer overleefd

Na Isadou gingen we naar de brownsberg. Tijdens de weg omhoog waande ik me even in het programma ‘de gevaarlijkste wegen van de wereld’. Supersmal, best stijl omhoog, glad en naast een diepe afgrond. En dat met de bus. Maar gelukkig werden we gerustgesteld door de gids: ‘het kan best dat we naar beneden vallen, maar er zijn veel bomen dus we blijven vanzelf ergens hangen’. Oooo okeee dan is het goed! Ook hier hebben we superveel gezien en gedaan. We sliepen in een huis boven op de berg met uitzicht over het brokopondomeer. Ook hier hebben we weer veel gezien en gedaan. We hebben een nachtwandeling gemaakt en zijn naar de waterval gelopen. Ook weer veel dieren gezien, vooral veel gifkikkers, prachtige vlinders en brulapen.
De laatste dag zijn we op tijd weg gegaan, omdat we nog zouden gaan varen op het brokopondomeer. We zijn naar een schiereiland gevaren en daar hebben lekker gezwommen en gechillt in de chillzone. Daarna was het tijd om terug te gaan naar Paramaribo. We hadden het er net over hoeveel geluk we hadden gehad, superveel dieren gezien, alles ging goed, vier dagen zon gehad, toen we een platte band kregen. Er moest natuurlijk nog iets mis gaan. Maar gelukkig was dit snel opgelost.
Gisteren hebben we een rustige dag gehad en vandaag de koffer ingepakt. Ook heb ik mijn Surinae avontuur compleet gemaakt met een soort van aanrijding tussen mijn fiets en een auto en een achtervolging door een boze hond. Maar gelukkig viel het allemaal wel mee.
Eigenlijk wil ik nog veel meer vertellen want we hebben zo veel meegemaakt en achter alle gebieden zit een bijzondere geschiedenis, maar helaas pindakaas, de taxichauffeur belde en hij is aan de vroege kant. Als het een beetje onsamenhangend is, komt dat omdat ik het niet meer nagelezen heb.

Als ik thuis ben, komt er nog wel een kleine laatste blog

Adyosi

Tot in (het nu gelukkig best wel warme) Nederland!